Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklam soubory cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Další informace.
Autor: Kamila Martínková 21.2.2019

Fotbal a business

(Zdroj obrázku: lawinsport)

Fotbal začínal jako hra, kde hráči kromě čísla na zádech měli zcela čistý dres. Dlouhou dobu poté začali hráči sloužit jako „chodící billboardy“. Dnes si to již takřka neumíme představit, i týmy okresních přeborů mají na dresech natisklé místní firmy.

Sponzorství na dresech se dělí na dvě kategorie. Za prvé o prestiž týmu soutěží jednotlivé značky, které vyrábějí dresy. Dále jsou tu generální sponzoři, kteří chtějí být spojováni s týmem. Loga hlavních sponzorů můžeme vidět na dresech. U Borussie Dortmund můžeme vidět například chemické závody Evonik, na dresech PSG je viditelné logo Fly Emirates a Barcelonu sponzoruje japonská firma Rakuten.

Juventus Turín má na dresech Jeep, proč se tedy bouřili zaměstnanci Fiatu, kvůli tomu, že do Staré dámy přichází Cristiano Ronaldo za horentní sumu a bude pobírat královský plat? Jeep totiž patří do nadnárodní korporace Fiat Chrysler automobiles, která mimo jiné zahrnuje značky Fiat a Jeep, dále pak například Chrysler, Lancia, Maserrati a další. A proto měl na automobilku Fiat tento přestup vliv.

Jen pro představu Manchester United dostal 750 milionů liber (téměř 22 miliard korun) za to, že jejich dresy bude 10 let vyrábět Adidas. Navrch ještě Rudí ďáblové dostali 559 milionů dolarů (přibližně 12 a půl miliardy korun) na období 7 let, kdy je bude sponzorovat Chevrolette.

Doba chodících billboardů však pominula a proč nemít jméno firmy nejen na hráčích, ale i na vstupu na stadion. Pár příkladů na ukázku: Etihad Stadium (Manchester City), Emirates stadium (Arsenal), Allianz Arena (Bayern Mnichov) a mnohé další. Češi v tomto ohledu nezůstávají vůbec pozadu slávistický Eden se jmenuje nově Sinobo stadium, oficiální název Letné zní Generali aréna a Štruncovy sady nesou název Doosan Arena.

 

Případ Ronaldo

Častokrát je Ronaldo označován za narcise, je však více než jasné, že za jeho marketingovým úspěchem stojí nejen to, jaký je fotbalista a jak tvrdě trénuje, ale i to, že dbá o svůj zevnějšek a to prodává skvěle zboží nejrůznějším značkám. Důkazem je přibližně 520 tisíc prodaných dresů během 24 hodin po oznámení, že přestupuje do Juventusus Turín. A to nemluvě o počtu prodaných reklamních předmětů se jménem Ronalda ještě před oficiálním oznámením transferu.

Ronaldo je aktuálně nejvlivnějším fotbalistou, co se týče mediálního a komerčního dosahu, jeho značka je nejhodnotnější. Tento fakt si můžeme ukázat i na ceně sponzorovaného příspěvku na Instagramu v porovnání s dalšími špičkovými hráči. Jen si to představte, dáte na Instagram jednu fotku a rázem vám na účtě přistane skoro 20 milionů korun. I po konci fotbalové kariéry má dodnes velké renomé značka Davida Beckhama. Na obrázku níže můžete vidět ceny za jeden sponzorovaný příspěvek na Instagramu u nejúspěšnějších fotbalistů (v tomto ohledu).

 

Případ Wu Lei

Nejlepší fotbalista čínské superligy přestupuje do španělského Espanyolu. Možná je to tím, že Espanyol bojuje, aby se udržel v La Lize a hledá tak relativně levnou posilu, 2 miliony € není v době vyšroubovaných cen i za průměrné hráče nijak přehnaná suma. Možná ale na to šel Espanyol trochu z jiného úhlu pohledu a chce prodávat dresy na největší trhu, kde je fotbal na vzestupu, protože se do něj investuje neskutečným způsobem. Čínský prezident Si Ťin-pching je velkým fanouškem fotbalu a byl by moc rád, kdyby se z Číny stala fotbalová velmoc.

Již po dvou zápasech se prodalo více dresů čínského útočníka než kohokoliv jiného v celé historii Espanyolu. Debut čínského fotbalisty, skončil remízou a ve Španělsku jej sledovalo pouhých 177 tisíc lidí, zatímco v Číně zápas naladilo na 40 milionů lidí. Jen pro porovnání pár dní poté se hrálo semifinále Copa del Rey, ve kterém nastoupily dva historicky nejlepší týmy Španělska, a to sledovalo jen ve Španělsku 10 milionů lidí.


Jak se vám článek líbil?

Průměr:

83.1%



Průměr: 83.1%






Kamila Martínková
Aktivní hráčka fotbalu, zároveň studentka Vysoké školy ekonomické a pracující v oblasti marketingu. Od 10 let aktivně hrající fotbal za FK Pardubice (dříve SK DFO Pardubice). Fanynka Manchesteru United.